Боримо се за праведну ствар, а то значи да ћемо победити (Протојереј Новопашин)

Боримо се за праведну ствар, а то значи да ћемо победити (Протојереј Новопашин)

Времена су турбулентна. У протеклих годину дана редовно смо слушали о неутралисању једне банде...

„Шуцкори“ (Schutzkorps) – Људске звери које никада није стигла рука правде

„Шуцкори“ (Schutzkorps) – Људске звери које никада није стигла рука правде

Окружни требињски парох Владимир Ј. Поповић допунио епохално дело Владимира Ћоровића о масовном...

Како су Срби изградили 40 цркава у Донбасу

Како су Срби изградили 40 цркава у Донбасу

Доњецк и Луганск не престају да привлаче пажњу светске јавности као два жаришта украјинске...

Трећи светски рат је већ у току, али се води без пуцања и ракета

Трећи светски рат је већ у току, али се води без пуцања и ракета

ПРЕ 38 ГОДИНА НАТО ЈЕ ИЗВЕО СЛИЧНУ ВЕЖБУ ЗА КОЈУ СУ У СССР ПОМИСЛИЛИ ДА МАСКИРА ПРАВИ...

Кусадак код Младеновца запрашују дроновима, мештани уплашени, држава ћути!

Кусадак код Младеновца запрашују дроновима, мештани уплашени, држава ћути!

Редакцији Србин.инфо јавио се Петар Николић, шеф месне канцеларије из села Кусадак код...

Kрволочни „аутокефализам“ атеиста и агностика

Kрволочни „аутокефализам“ атеиста и агностика

Аутокефалност не могу да траже атеисти, агностици, иноверни или отпадници из Мирашеве секте, а...

Смањивањем употребе црквенословенског језика у Богослужењу ми издајемо православље

Смањивањем употребе црквенословенског језика у Богослужењу ми издајемо православље

Једна од метода језичке борбе коју су научници описали је слабљење супарничког језика са њему...

  • Боримо се за праведну ствар, а то значи да ћемо победити (Протојереј Новопашин)

    Боримо се за праведну ствар, а то значи да ћемо победити (Протојереј Новопашин)

    субота, 11 фебруар 2023 17:52
  • „Шуцкори“ (Schutzkorps) – Људске звери које никада није стигла рука правде

    „Шуцкори“ (Schutzkorps) – Људске звери које никада није стигла рука правде

    четвртак, 28 јул 2022 14:43
  • Како су Срби изградили 40 цркава у Донбасу

    Како су Срби изградили 40 цркава у Донбасу

    четвртак, 24 фебруар 2022 14:50
  • Трећи светски рат је већ у току, али се води без пуцања и ракета

    Трећи светски рат је већ у току, али се води без пуцања и ракета

    понедељак, 20 децембар 2021 13:50
  • Кусадак код Младеновца запрашују дроновима, мештани уплашени, држава ћути!

    Кусадак код Младеновца запрашују дроновима, мештани уплашени, држава ћути!

    петак, 26 март 2021 22:16
  • Kрволочни „аутокефализам“ атеиста и агностика

    Kрволочни „аутокефализам“ атеиста и агностика

    уторак, 26 мај 2020 22:25
  • Смањивањем употребе црквенословенског језика у Богослужењу ми издајемо православље

    Смањивањем употребе црквенословенског језика у Богослужењу ми издајемо православље

    уторак, 26 мај 2020 22:04
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Титова грешка Јосип Броз Тито је ујединио зараћену земљу и постигао много у области образовања, индустрије и привреде, али није успео да створи дуготрајно осећање националног јединства, писао је 1986. године новинар „Њујорк тајмса“ Фергус М. Бордевич у тексту о Југославији тог доба.

Када је Тито преминуо 1980. године, након више од три деценије на челу нације, свет му се поклонио, а велики број светских лидера дошао је на његову сахрану, подсећа лист.

Тито је добио велику подршку Запада због отпора и пркоса Стаљину 1948. године, док је са друге стране уживао и велику подршку Истока због оданости идеји међународног социјализма, а имао је и подршку земаља у развоју због своје улоге у Покрету несврстаних.

У Југославији, Тито је био врховна икона нације, готово митолошка појава. Ујединио је зараћену земљу, постигао много на подручју образовања и индустрије, институционализовао систем радничког самоуправљања, који су југословенски комунисти сматрали есенцијом правог социјализма, наводи се тексту „Њујорк тајмса“.

Ипак, како се оцењује, Тито је подбацио у стварању дуготрајног осећаја националног јединства и сврхе у Југославији. „Лидери југословенских република били су више заинтересовани за интересе својих властитих република, него за нацију као јединствену целину.“

Шест година након Титове смрти, сукоби и љубоморе, који су били потиснути под титоистичким митом, испливали су на површину, објавио је њујоршки дневник у тексту из 1986. године додајући да је Југославија тада била поприште сукоба национализама, религије у успону, економског хаоса, бирократске парализе, плуралиста који желе да раставе једностраначку државу и неостаљинисте који се боре против њих.

Иако је службено било забрањено критиковати Тита, управо је његова политика крива за невоље земље. У раним седамдесетим годинама, његове чистке либерала и иноватора из Комунистичке партије оставиле су трага, оцењује амерички новинар.

„Да је Тито умро крајем шездесетих, отишао би у историју као много већи човек. Након тог времена, кочио је реформе“, наводи он коментар једног београдског интелектуалаца који је остао неименован.

Југославија је 1986. године била на раскрсници, а већина њених проблема била је повезана са економијом, наводи аутор.

Југославија је тада дуговала 20 милијарди долара страним банкама и владама, па је била међу најзадуженијим земљама, незапосленост је износила 17 одсто, што је тада била највиша стопа у Европи, док је стопа инфлације скочила на 85 одсто годишње. Од 1980. до 1986. године, када је текст писан, стандард живота пао је за 30 одсто.

Неефикасност и апатија достигли су запрепашћујући ниво. Према проценама Запада, четвртина од шест милиона запослених у јавном сектору била је непотребни вишак.

Сваког дана 700.000 радника налазило се на боловању, а 600.000 прослављало је празнике, док су они који су се појављивали на послу радили у просеку 3,5 сата дневно.

Југословенски службеници за актуелну ситуацију кривили су цене нафте и стране владе. „Сви су им криви, осим њихове верзије социјализма. Чињенице говоре другу причу — западне банке финансијски су помагале југословенској економији годинама“, пише у тексту.

Чак су 1983. године спасили земљу од банкрота хитном позајмицом од шест милијарди долара, а 1985. су извори из Бона и Вашингтона уверавали југословенску премијерку Милку Планинц да постоји политичка потпора за нове кредите.

У темељима југословенске економије налазило се Титово радничко самоуправљање, идеалистички програм који је у пракси подбацио, те није остварио зацртана обећања. Менаџери су се бирали по идеолошком кључу, а не по стручности.

„У име етничке аутономности, Тито је препустио одређивање економских политика владама појединачних република. То је довело до тога да је свака република доносила одлуке у властитом интересу, а да се превише пажње посвећивало земљи као целини. Такав је систем довео до сукоба, конфузије и неучинковитости“, писао је „Њујорк тајмс“.

Једина права „национална“ југословенска институција био је Савез комуниста, који је окупљао два милиона чланова југословенске Комунистичке партије. У свакој појединачној републици, партија је контролисала инструменте власти и имала моћ управљања слободом говора и мишљења у тим друштвима.

Чак су и ти комунисти били подељени између регионалних лојалности и конфликата између реформиста и конзервативаца, а децентрализација и економска стагнација довели су до буђења старих националних љубомора.

Срби су за невоље Југославије кривили богатије Хрвате и оптуживали их за себичност, Хрвати за исте невоље оптуживали Србе и прозивали их због хегемонизма.

Имућни Словенци су се жалили како су сиромашни, Косово и Македонија бунари без дна за финансијску помоћ, а Македонци су се жалили да им Срби и Мађари из Војводине продају жито у иностранству.

Од свих етничких сукоба у Југославији, аутор посебно истиче сукоб косовских Албанаца који су тада, како наводи, чинили 77 одсто популације те покрајине и имали највишу стопу наталитета у Европи.

„Националисти међу њима траже властиту југословенску републику за себе или право да се одвоје и придруже Албанији“, писао је новинар „Њујорк тајмса“.

Како је приметио, у Југославији, земљи у којој су три велике религије уско везане уз етничке традиције, национализам је често измешан са религијом.

„Најснажнији савез религије и национализма налази се у Хрватској. Хрватски националисти крећу се од либералних реформиста до комуниста, који су љубоморни на политичку моћ Срба, као и од католичких прогресиваца до терориста који можда имају и фашистичке корене. Међутим, све их уједињава једна ствар — сумњичавост према Србима“, приметио је Бордевич.

---

Извор: SputniknewsТитова грешка

25 новембар 2024