RUSIJA ĆE MODERNIZOVATI SVE SVOJE BORBENE LETELICE KOJE SU SE DOBRO POKAZALE U SIRIJI
Jedan od aviona čija je modernizacija izvršena je strateški bombarder Tu-95. On je sada opremljen raketnim sistemom „Sprut”, i moći će da lansira najmodernije stelt rakete X-101. Međutim, nije modernizovan samo raketni sistem, već i elektronska oprema
Vrh ruskog vojnog ministarstva je odlučio da „stavi adute” na Tu-160 zbog njegovih jedinstvenih mogućnosti. Taj avion, nakon 10 hiljada pređenih kilometara, može da baci na protivnika do 40 tona bombi i strateških krstarećih raketa, čiji je domet veći od 4.500 kilometara. Tu-160M2 će biti duplo efikasniji od svog prethodnika (Tu-160) upravo zahvaljujući potpuno drugačijoj avionici i borbenim sistemima
Tu-160M2 će biti opremljen i novim sistemom za elektronsku borbu na bazi sistema „Himalaji”. Takvi se danas ugrađuju u lovce pete generacije PAK FA, a zaštitiće Tu-160M2 od svih raketa zemlja-vazduh. Osim toga, avion će biti opremljen najnovijim inercijalnim navigacionim sistemom BINS-SP-1 koji omogućava određivanje koordinata, kursa i brzine aviona zahvaljujući uređajima visoke preciznosti – laserskim žiroskopima i kvarcnim akcelerometrima
Za borbene helikoptere pravi se multispektralni sistem koji će pilotu omogućavati da tokom leta prati informacije televizijskih i termografskih senzora, uređaja koji funkcionišu u različitim dijapazonima elektromagnetnog spektra i na različitim fizičkim principima (video senzori, infracrveni i ultraljubičasti pelengatori, laserski lokatori – lidari, radari). Sliku u realnom vremenu će obrađivati kompjuteri u helikopteru, a pilot će je dobijati u maksimalno informativnoj varijanti
Piše: Mihail RIČAGOV
RUSKI avioni i helikopteri koji su se dobro pokazali u Siriji biće dodatno modernizovani. Pritom će konstrukcija aviona ostati ista, ali će biti promenjeni njihova avionika i borbeni sistemi.
Na sajtu ruske vojne televizije „Zvezda” navode se poslednje inovacije kada je u pitanju oprema ruske avijacije.
Jedan od aviona čija je modernizacija izvršena je strateški bombarder Tu-95. Posle uspešnog borbenog korišćenja, postalo je očigledno da će ovaj avion moći još dugo da izvršava zadatke nakon modernizacije.
On je sada opremljen raketnim sistemom „Sprut”, i moći će da lansira najmodernije stelt rakete X-101. Međutim, nije modernizovan samo raketni sistem, već i elektronska oprema.
Novu elektronsku opremu dobio je još jedan strateški bombarder – Tu-160. Ministarstvo odbrane je donelo odluku o modernizaciji ovog aviona.
Vrh ruskog vojnog ministarstva je odlučio da „stavi adute” na Tu-160 zbog njegovih jedinstvenih mogućnosti. Taj avion, nakon 10 hiljada pređenih kilometara, može da baci na protivnika do 40 tona bombi i strateških krstarećih raketa, čiji je domet veći od 4.500 kilometara.
On će biti svojevrsna prelazna varijanta dok ne počne proizvodnja novog ruskog strateškog bombardera-nosača raketa PAK DA, u kojem će elektronska oprema spojiti mogućnosti najnovijih tehnologija i elektronske borbe.
Po rečima konstruktora, Tu-160M2 će biti duplo efikasniji od svog prethodnika upravo zahvaljujući potpuno drugačijoj avionici i borbenim sistemima.
Konstruisanjem novih sistema za navigaciju i upravljanje naoružanjem, sredstava za kontrolu i sistema za merenje potrošnje goriva za „Belog labuda” bave se koncerna KRET.Po rečima savetnika prvog zamenika generalnog direktora KRET Vladimira Mihejeva, njegova „pmet” će imati otvorenu arhitekturu na bazi integrisane modulske elektronske opreme i računarskih sistema bez uvoznih elemenata i delova.
„KRET je već danas značajno napredovao u radu nad sistemima faktički novog aviona, što će biti Tu-160M2 nakon ponovnog pokretanja njegove proizvodnje” – rekao je Mihejev televiziji „Zvezda”. Planirano je da novi sistem elektronske opreme bude napravljen do 2020. godine.
Valja istaći da se moderna elektronska oprema vojnih aviona više ne može zamisliti bez sistema za elektronsku borbu integrisanog u opremu aviona. Po rečima konstruktora, Tu-160M2 će biti opremljen novim sistemom za elektronsku borbu na bazi sistema za elektronsku borbu „Himalaji”. Takva se danas ugrađuje u lovce pete generacije PAK FA.
Prema KRET, taj sistem je danas jedan od najmodernijih na svetu. On će zaštititi Tu-160M2 od svih raketa zemlja-vazduh. Osim toga, avion će biti opremljen najnovijim inercijalnim navigacionim sistemom bez platforme BINS-SP-1. Ovaj proizvod „Moskovskog instituta za elektromehaniku i automatiku” omogućava određivanje koordinata, kursa i brzine aviona zahvaljujući uređajima visoke preciznosti – laserskim žiroskopima i kvarcnim akcelerometrima.
Po potrebi, „Beli labud” može bukvalno da se orijentiše prema zvezdama zahvaljujući sistemu za astrokorekciju. Valja naglasiti i važnu odliku sistema BINS. On omogućava da se sa sigurnošću određuju koordinate, čak i kada protivnik koristi sredstva za elektronsku borbu koja mogu da guše ili čak imitiraju lažne signale satelita za navigaciju.
Za borbene helikoptere, koji se nalaze u epicentru borbenih dejstava, a ne iznad borbi, poput strateških aviona, KRET pravi multispektralni sistem za tehničko osmatranje.
Pilot helikoptera tokom leta mora da prati ne samo podatke na uređajima, već i spremnost oružja, trenutnu borbenu situaciju i ciljeve. Njemu pristižu informacije direktno na vizir kacige. Tamo se projektuju informacije iz televizijskih i termografskih senzora, uređaja koji funkcionišu u različitim dijapazonima elektromagnetnog spektra (vidljivom, infracrvenom, ultraljubičastom, laserskom, radio) i na različitim fizičkim principima (video senzori, infracrveni i ultraljubičasti pelengatori, laserski lokatori – lidari, radari).
Sliku u realnom vremenu obrađuju kompjuteri u helikopteru i šalje se u maksimalno informativnoj varijanti. Sve to značajno proširuje granice osmatranja u bilo koje vreme dana i bilo kojim vremenskim uslovima, povećava preciznost i brzinu reagovanja posade na promenjene okolnosti.
„Sada smo u fazi izrade maketa glavnih funkcionalnih komponenti sistema i njegove matematičke podrške, kao i vršenja njihovih ispitivanja na zemlji” – istakao je Mihejev. Po njegovim rečima, takve sisteme i njegove elemente će u perspektivi moći da koristi i civilna tehnika.
Još jedna vest vezana za elektronsku opremu letelica je bilo saopštenje korporacije OPK o uspešnom završetku rada na sistemu za radarsku identifikaciju „naš-njihov”. Taj sistem je predviđen, pre svega, za napredne i modernizovane avione Su-35S, PAK FA i Il-76, ali može da se integriše i u elektronsku opremu starih aviona.
Sistem „naš- njihov” je neophodan za određivanje državne pripadnosti aviona, njihovu identifikaciju i zaštitu „naših” od pogađanja greškom.„Većina sistema za identifikaciju „naš- njihov” je danas tehnički zastarela. Visoka energetska uočljivost takve opreme je važan demaskirajući faktor, koji može da iskoristi protivnik prilikom gađanja mete” – istakla je prva zamenica generalnog direktora Centralnog naučno-istraživačkog instituta za ekonomiju, informatiku i sisteme upravljanja Ina Grigorenko.
Po njenim rečima, novi sistem ima znatno povećan domet, kao i zaštićenost od smetnji, a smanjena je izlazna snaga predajnika. Sve to omogućava da se značajno poveća nivo elektronske i energetske skrivenosti priliko rada sistema, smatra Grigorenko.
Sistem je 2016. godine uspešno prošao preliminarna ispitivanja i demonstrirao je visok nivo efikasnosti u složenoj elektronskoj situaciji, kao i prilikom ekstremnih temperatura i mehaničkih oštećenja.
Generalno, ruska vojna industrija konstruiše ne samo novo naoružanje, već i novu elektronsku opremu za vazduhoplove, koji će letove ruske avijacije učiniti bezbednijim i podići letelice na viši nivo.
---
Izvor: Fakti