Vazduhoplovni zavod u Batajnici očekuje posao modernizacije ruskih i domaćih aviona. Posao će voditi stručnjaci ruskih vazduhoplovnih instituta.
Glavnu reč u remontu aviona „mig 29“, dobijenih kao ruski poklon Vojsci Srbije, vodiće avio-inženjeri iz Rusije. Oni će biti na čelu stručnog tima koji će voditi posao u Vazduhoplovnom zavodu „Moma Stanojlović“ u Batajnici. U sledećih nekoliko nedelja ruski stručnjaci trebalo bi da posete ovu ustanovu i da sa srpskim kolegama naprave okvirni plan i program modernizacije.
U Ministarstvu odbrane potvrđuju da će se šest ruskih i četiri „miga“ iz naoružanja naše vojske uskoro naći u „Mominim“ halama.
– Plan je da, prema dogovoru sa ruskom stranom, do kraja aprila pristignu ruske letelice. Posao njihove modernizacije vodiće stručnjaci iz ruskih vazduhoplovnih instituta specijalizovani za letelice ovog tipa. Oni će voditi stručni, dok će zaposleni u „Momi Stanojloviću“ biti zaduženi za operativni deo posla – navode u ministarstvu.
Svi potrebni ugovori sa ruskim ministarstvom odbrane su potpisani, a vrednost aranžmana, prema projektovanoj računici, biće 185 miliona evra. Odlukom da se remont letelica obavi u Srbiji umanjen je ukupan iznos ovog posla, budući da će trošak transporta snositi Rusija.
Vojnotehnički sporazum koji je Srbija potpisala sa ovom zemljom predviđa da Rusija snosi i „putne troškove“ za sva borbena sredstva koja donira, ukoliko se remont obavljao u stranoj zemlji. U suprotnom, Beograd bi morao da plati ne samo prelet, odnosno transport do Srbije, već i kompletnu proceduru ispitivanja koju predviđaju ruski propisi. Reč je o nizu testiranja u tamošnjim centrima, koja traže sredstva i vreme.
Ključni deo posla koji će biti urađen u „kući aviona“ u Batajnici, pored produženja vremenskog i letnog resursa, biće ugradnja uređaja i opreme. Ruski „migovi“ u Srbiju će stići ispravni i operativni, ali bez sredstava komunikacije i svih ostalih uređaja rezervisanih za ruske oružane snage.
Remontom 10 „migova 29“ Vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“ dobiće najveći posao u novijoj istoriji. Ova vojna ustanova protekle dve decenije suočavala se s brojnim nevoljama. Iako je šteta iz bombardovanja 1999. godine gotovo u potpunosti sanirana, poslednjih godina nastupio je drugi problem – odliv stručnog kadra.
Zavod u Batajnici, koji je prošle godine proslavio vek postojanja, pritiska nepovoljna starosna struktura zaposlenih, kao i talas odlazaka u penziju obučenih i iskusnih majstora. Dodatni problem je što takvih stručnjaka na tržištu rada nema, ali i što nije na vreme sprovedena popuna inženjerskog kadra.
RAZLIČITE VERZIJE
Loša strana dobrog posla, kako ukazuju poznavaoci vazduhoplovne tehnike, bila bi raznolikost tipova aviona dobijenih od ruskih i beloruskih partnera. Avion „mig 29“, zavisno od ugrađene opreme, koristi se u više verzija koje se tehnološki dosta razlikuju. Dobrim pregovaranjem i remontom na jednom mestu, kao što je zavod „Moma Stanojlović“, izbeglo bi se šarenilo standarda letelica i opreme.
„LUKAŠENKOV ARANŽMAN“
Najnoviji dogovor sa Belorusijom o isporuci aviona iz naoružanja njihove vojske, kako kažu u vojnom vrhu, neće uticati na dogovorenu dinamiku aranžmana sa Moskvom. Lukašenkove letelice, prema okvirnom planu, trebalo bi da stignu u Srbiju tek 2018, a zavisno od dinamike remonta ruskih aviona, u proces bi bili uključeni i novoprispeli. Koliko će aviona biti u redu na stajanci pred „Momom“, trebalo bi da bude poznato na leto, kada bude formiran komitet za vojnu saradnju Srbije i Belorusije.
---
Izvor: Srbin.info